كتب: عصام السيد شحاتة
محامي أسرة حبيبة الشماع فتاة الشروق أعلن إنهم مش راضيين عن الحكم بتغريم شركة أوبر 10 ملايين جنيه، وقرروا استئناف الحكم عشان يطالبوا برفع الغرامة لـ 100 مليون جنيه.
المحكمة كانت غرّمت شركة أوبر 10 ملايين جنيه على خلفية حادث حبيبة الشماع اللي راح ضحيته روحها بعد ما نطت من العربية وهي ماشية خوفاً على نفسها. أسرة حبيبة شايفة إن المبلغ لا يتناسب مع حجم الكارثة.
محامي الأسرة أكد إنهم هيستأنفوا على الحكم، والهدف واضح: زيادة الغرامة لـ 100 مليون جنيه. الرقم ده شايفينه تعويض معنوي عن فقدان بنتهم ورسالة ردع لأي شركة نقل ذكي تتهاون في أمن الركاب
الاستئناف مش فلوس وبس.. الأسرة عايزة توصل رسالة إن أرواح البنات مش رخيصة. أي شركة شغالة في مصر لازم تلتزم بأعلى معايير الأمان، واللي يغلط يدفع تمن غلطه غالي
حادث حبيبة الشماع هز الرأي العام كله. بنت جامعية نطت من عربية أوبر عشان تهرب من السواق، وتوفيت بعدها. القضية فتحت ملف أمان التطبيقات الذكية والناس كلها مستنية العدل.

إرسال تعليق