كتب: عصام السيد شحاتة
جدل ملكية الأجانب للعقارات يرجع تاني. وزير الدولة للإعلام فتح النار على الانتقادات، وقالها صريحة: الشقق والفلل ملك أصحابها، مش ملك الدولة.
وزير الدولة للإعلام عن تملك الأجانب للعقارات في مصر إيه الضرر من تملك الأجانب للعقارات.. دي أصول الناس مش الدولة الوزير بيرد على موجة الهجوم اللي بتقول إن بيع العقار للأجانب تفريط في أصول البلد.
الوزير أكد إن العقارات مملوكة لأفراد وشركات مصرية. الدولة مش بايعة أرضها، دي بايعة شقة أو فيلا صاحبها مصري وقر يبيعها لأجنبي زي ما بيبيعها لمصري .
تملك الأجانب للعقارات بيدخل عملة صعبة للبلد. الأجنبي اللي بيشتري شقة في مصر بيدفع بالدولار، وده بينشط سوق العقار ويشغل عمالة ويحرك آلاف المهن من تشطيب لفرش.
القانون المصري يضع ضوابط. تملك الأجانب ليه شروط ومساحات محددة وأماكن معينة، ومش مسموح بأراضي الدولة أو الممتلكات العامة. الموضوع استثمار، مش تفريط.

إرسال تعليق